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Der Name kommt von Frozen Light (Licht ohne Bewegung, toter Raum), ist aber auch eine Ode an Edgar Froese, der zusammen mit verschiedenen anderen deutschen Pionieren in den 70er Jahren die elektronische Musik prägte. Die Musik von Phrozenlight kann als klangliche Metapher für die Harmonie der Sphären und chaotischen Fraktale gesehen werden. Die musikalische Handschrift von Phrozenlight bietet daher ein hartnäckiges, fast filmisches Ambiente zum Erträumen. Phrozenlight lässt sich von der elektronischen Berliner Schule, der Cosmic Ambient Music, inspirieren. Eine musikalische Reise durch verschiedene Stimmungen und Atmosphären.
Bert fing 1995 aus dem einfachen Grunde an Musik zu machen, weil in den 80er und 90er Jahren die Musik, die er mag, immer kürzer wurde, während seine Liebe der langen, langsamen Musik gewidmet ist. Als er begann, benutzte er viel Freeware wie Screamtracker, Impulstracker und Modplugtracker. Software wie Orangator und eine der frühesten Versionen von Cakewalk hatte er auch auf seinem PC.
Aber erst 1997 wurde es mit dem Buzztracker von Jeskola interessant. Hier hat man die Möglichkeit, seine eigenen Synthesizer-Klänge zu erzeugen. Du kannst auch die virtuellen Synthesizer verwenden, die zu der Zeit auftauchten, das VSTi :-)
2005/2006 lernte er Von Haulshoven kennen, und zusammen gründeten sie das Duo „Dutch Space Mission“.
Da seine Arbeit am Computer bereits ziemlich lebendig war und Von Haulshoven schon viel mit Hardware gearbeitet hatte, begann Phrozenlight ebenfalls mit Hardware-Synthesizern zu arbeiten - und sie ließen ihn nie wieder los.
Dutch Space Mission hatte mehrmals live gespielt, z.B. E-live im Jahr 2008 und in Essen.
Dutch Space Mission hat dann das Projekt Band1971 ins Leben gerufen, wo Leonardo Soundweaver dann auch dran teilhaben würde.
Bert startete auch selbst eine Live-Veranstaltung, basierend auf einem "Traum" von Von Haulshoven, genannt "Cosmic Grunn".
Allerdings gab es 2016 Meinungsverschiedenheiten, sodass Bert keine Möglichkeit sah, mit den beiden Bands weiterzumachen, und er konzentrierte sich ausschließlich auf seine Solokarriere.
Im Jahre 2018 kamen Leonardo und Bert wieder miteinander in Kontakt und fanden, dass das Live-Event einen Nachfolger kriegen sollte: Electric Spectrum Experience.
Da einer von den Künstlern nicht teilnehmen konnte, gab es mehr Handlungsspielraum. Das Duo Phrozenweaver wurde ins Leben gerufen, mit der Absicht, dass sich dieses Projekt neben ihren Soloarbeiten weiterentwickeln wird.
Phrozenlight is een muzikaal project van Bert Hülshoff, gestart medio 1995.
De naam komt van Frozen Light (licht zonder beweging, dead space), maar is ook een ode aan Edgar Froese de man die samen met diverse andere Duitse pioniers de elektronische muziek in de jaren 70 gestalte gaven. Phrozenlight’s muziek kan worden gezien als een sonische metafoor voor harmonie van de sferen en chaotische fractals. De muzikale signatuur van Phrozenlight biedt daarom een aanhoudende, bijna filmische ambiance om op te kunnen dromen. Phrozenlight haalt zijn inspiratie met name uit de elektronische Berlijn School, de Kosmische ambient muziek. Een muzikale reis door verschillende stemmingen en sferen.
Bert begon in 1995 muziek te maken omdat in de jaren 80 en 90 de muziek waar hij van hield steeds kortere nummers werden, terwijl zijn liefde juist de lange langzaam voortgaande muziek omvatte.
Toen hij begon gebruikte hij veel gratis software zoals Screamtracker, Impulstracker en Modplugtracker. Ook software als Orangator en één van de vroegste versies van Cakewalk stond op zijn PC.
Maar eigenlijk werd het pas in 1997 interessant met de Buzztracker van Jeskola. Hier had je de vrijheid om je eigen synthesizerklanken te maken.
Ook kon je de toen in opkomst komende virtuele synthesizers gebruiken, de VSTi 😉
In 2005/6 leerde hij Von Haulshoven kennen en samen gingen zij het duo Dutch Space Mission vormen.
Aangezien het werken met de computer live nogal al tegen viel en Von Haulshoven toen al veel met hardware werkte is Phrozenlight ook begonnen met hardware synthesizers… en is daar nooit meer vanaf gekomen.
Dutch Space Mission heeft verschillende malen live gespeeld bij b.v. E-live in 2008, en in Essen.
Uit Dutch Space Mission ontstond op een gegeven moment Band1971 doordat Leonardo Soundweaver mee ging doen.
Bert ging toen ook zelf een live event starten, gebaseerd op een “droom” van Von Haulshoven, genaamd “Cosmic Grunn”
Echter in 2016 zorgde een meningsverschil dat Bert geen mogelijkheid meer zag om verder te gaan met beide bands. En ging zich volledig focussen op zijn solocarrière.
In 2018 hebben Leonardo en Bert samen weer contact gekregen, en vonden samen dat het live-event een opvolger moest krijgen in 2018: Electric Spectrum Experience.
Doordat één van de artiesten niet mee kon doen, en er speelruimte vrij kwam heeft het duo Phrozenweaver opgestart. Met de bedoeling dat deze band zich verder gaat ontwikkelen naast hun solowerk.
Na bijna drie kwartier muzikaal op volle kracht grijpt Norman de microfoon om zijn partner uitgebreid voor te stellen en een stijlverandering aan te kondigen. Het laatste nummer is meer funky en geeft gespannen oren een beetje geruststelling. Maar dan is het toch niet het laatste nummer, want het publiek roept: "Nog een liedje". Norman moet even op zijn notebook zoeken terwijl Dirk op zijn eigen manier de tijd verdrijft, en dan eindigt het eerste optreden van de dag even voortvarend als het begon. Voor wie weet wat voor muziek de twee organisatoren van dit festival zelf maken, zal de eerste act van de dag een grote verrassing zijn geweest, maar dat is ook elektronische muziek, en het is fijn dat daar ook ruimte en tijd voor is.
Wenn Ron selber spielt, dann kann er sich nicht selber ankündigen. In der Vergangenheit hat dann schon einmal Stephan Whitlan übernommen, und heute? Wolfram Spyra huscht kurz auf die Bühne: Nein, Du bist noch nicht dran! Heute geht es einfach so los - man kennt Ron, Rob und Harold ja, nur in dieser Formation noch nicht: die zweite Premiere des Tages. Und die legt ohne großes Vorspiel los: groß, filmisch, "viel Ron" und ein guter Teil BK&S, womit wieder die Brücke zu Klaus Schulze gebaut wäre. Aber das hier hat viel mehr Drive, alleine durch Harolds Drums.
Track Nummer zwei schaltet wieder einen Gang zurück: Chöre dominieren das Klangbild, und Harolds Perkussions-Arbeit ist deutlich feiner. Ich fühle mich ins Jahr 1976 zurück versetzt, als Klaus Schulze zusammen mit Harald Grosskopf die "Moondawn" aufgenommen hat. Aber bevor es zu langweilig und gleichförmig wird, dreht sich wieder der Wind und verwandelt das Stück zu einer Dance-Nummer. Leider ist zum Tanzen zu wenig Platz, hoffen wir also auch hier auf ein CD-Release des Mitschnitts.
Im dritten Titel dann der zweite Anlauf, den Fuß vom Gas zu nehmen: ein verträumt-minimalistischer Einstieg, dem sich dann auch die Sequenz anpasst. Das bildet die Basis für eines jener Soli, die man von Ron kennt, und in denen er selber zu versinken scheint. Es dauert lange, bis er wieder daraus auftaucht, und jetzt ist es auch an der Zeit, die ausgelassene Einführung nachzuholen: Der Aufhänger dieses Projekts kommt noch einmal zur Sprache, und nach zwei Dritteln von E-Live ist auch einmal Gelegenheit, sich bei den "Mitarbeitern" für das bisher geleistete zu bedanken: Bei Bas Broekhuis fürs Licht, das hat man ja selber organisieren und aufbauen müssen, und natürlich beim Catering-Team. Es hat alles bisher prima geklappt, obwohl hier deutlich mehr Eigenleistung zu erbringen ist als in "De Enck" oder im NatLab.
Ein letztes Stück im Anschluss: Jetzt ist der Einfluss von Klaus Schulze überdeutlich, mir kommen spontane Assoziationen mit "The Beat Planante". Das könnte eine weiter entwickelte Version des Tracks von Frühjahr sein. Und es war auch schon die Zugabe. Die Musiker liegen sich in den Armen über das gelungene Projekt. Aber mal am Rande bemerkt: Hat irgend jemand daran gezweifelt, wenn Ron Boots etwas in die Hand nimmt? Der einzige Kritikpunkt, den man danach hört: Da hat ja Frank Dorittke gefehlt!
Ein letztes Mal leert sich der Saal des CKE. Wir setzen die letzten Märkchen um, während drinnen die Bühne für Wolfram Spyra frei geräumt wird. Jetzt, wo die Instrumente aller früheren Acts abgebaut sind, wirkt sein Aufbau fast ein wenig verloren, und der Fotograf in mir würde es begrüßen, wenn man ihn ein wenig nach vorne in Richtung Bühnenrand gezogen hätte. Solche Aktionen hat man ganz früher in Oirschot gemacht, aber die sind nicht immer "unfallfrei" verlaufen und haben dann die eine oder andere Verzögerung verursacht - E-Live 2022 ist bisher im Zeitplan.
Als Ron gaat spelen, wil hij zichzelf niet aankondigen. Vroeger werd dit soms gedaan door Stephan Whitlan, maar vandaag? Wolfram Spyra haast zich het podium op... "Nee hoor, jij bent nog niet aan de beurt!" Vandaag begint het gewoon zo - je kent Ron, Rob en Harold, maar alleen nog niet in deze formatie. Dus de tweede première van de dag! En het begint zonder veel prelude: geweldig, filmisch, veel van Ron en een flink deel BK&S, wat de brug naar Klaus Schulze weer zou slaan. Maar dit heeft veel meer drive alleen al van de drums van Harold.
Track nummer twee schakelt weer een versnelling lager: koren domineren het soundscape en Harolds percussiewerk is merkbaar subtieler. Ik voel me teruggevoerd naar 1976, toen Klaus Schulze "Moondawn" opnam samen met Harald Grosskopf. Maar voordat het te saai en eentonig wordt, draait de wind weer en verandert de track in een dansnummer. Helaas is er niet genoeg ruimte om te dansen, dus we hopen ook hier op een cd-release van de opname.
In het derde nummer dan de tweede poging om je voet van het gaspedaal te halen: een dromerig, minimalistisch begin, waar de sequentie zich vervolgens op aanpast. Dit vormt de basis voor één van die solo's die men kent van Ron en waarin hij zelf lijkt weg te duiken. Het duurt lang voordat hij eruit komt, en nu is het tijd om ook de weggelaten introductie in te halen, namelijk het uitgangspunt van dit project komt weer aan bod, en na tweederde van E-Live is er ook gelegenheid om de medewerkers te bedanken voor wat ze tot nu toe hebben gedaan. Bij Bas Broekhuis voor het licht, want dat moest men zelf organiseren en opzetten... en natuurlijk aan het cateringteam. Alles is tot nu toe goed gelukt, hoewel hier veel meer werk aan de winkel is dan in het Theater De Enck of in het NatLab.
Een laatste nummer achteraf, waar de invloed van Klaus Schulze meer dan duidelijk is, heb ik spontane associaties met "The Beat Planante". Dit zou een geëvolueerde versie van de track uit het voorjaar kunnen zijn. En het was al de toegift. De muzikanten omhelzen elkaar en zijn blij met het succesvolle project. Maar even terzijde, twijfelde iemand eraan toen Ron Boots iets deed? Het enige puntje van kritiek dat men achteraf hoort: Frank Dorittke ontbrak!
De evenementenhal loopt nog een laatste keer leeg. We zullen de laatste bonnen opgebruiken terwijl het podium wordt vrijgemaakt voor Wolfram Spyra. Nu de instrumenten van alle voorgaande acts weg zijn, voelt het podium bijna een beetje verlaten aan, en de fotograaf in mij zou het op prijs stellen als de instrumenten een beetje naar de voorkant van het podium zouden worden verplaatst. Vroeger werden dit soort acties in Oirschot gedaan, maar die liepen niet altijd goed en zorgden dan voor de een of andere vertraging... En E-Live 2022 ligt tot nu toe op schema.
Mit zwei Gongschlägen eröffnet Tommy den ersten Titel - das ganze Konzert wird nur aus derer drei bestehen - und gibt den Takt vor. Laurent zaubert die Flächen und Sequenzen, und Tommy formt mit seinen Drums neben den Sequenzen quasi eine weitere Rhythmus-Ebene. Man mag einwenden, bei den meisten Schulze-Klassikern wäre das Schlagzeug seinerzeit zurückhaltender eingesetzt worden. Aber zum einen entwickeln Laurent und Tommy ihre eigenen Stil, die klassische Berliner Schule fortzuschreiben, und zum anderen stellen sie sich während des ersten Titels immer besser aufeinander ein. Ein Ausfall des Tons bringt Tommy kurz aus dem Konzept, dafür klappt es danach um so besser. Im zweiten Track 'Crystal of Light' lassen sie uns ganz tief in das Universum der Sequenzen abtauchen - Anspielungen an einen ganz großen Schulze-Klassiker nicht unbeabsichtigt! Vor dem dritten Titel greift Laurent noch kurz zum Mikrofon: 'Au revoir' ist Edgar Froese gewidmet, aber auch Klaus Schulze, und seiner Mutter - all denjenigen, die ihn auf seinem Weg begleitet haben, die nicht mehr unter uns sind, aber ohne die er nicht hier wäre. Chöre hüllen uns ein, und Tommy darf in diesem verträumteren Passagen auch einmal Pause machen.
Met twee gongslagen opent Tommy het eerste nummer - het hele concert zal slechts uit drie bestaan - en zet de maat. Laurent tovert de soundscapes en sequenties tevoorschijn, en Tommy creëert met zijn drums nog een ritmelaag naast de sequenties. Men zou kunnen tegenwerpen dat in de meeste Schulze-klassiekers de drums destijds terughoudender zouden zijn gebruikt. Maar aan de ene kant ontwikkelen Laurent en Tommy hun eigen stijl om de klassieke Berlijnse School voort te zetten, en aan de andere kant raken ze tijdens het eerste nummer steeds beter op elkaar afgestemd. Door een geluidsverlies raakt Tommy even uit zijn koers, maar daarna gaat het nóg beter. In het tweede nummer 'Crystal of Light' laten ze ons diep in het universum van sequenties duiken - toespelingen op een grote Schulze-klassieker zijn er niet onbedoeld! Voor het derde nummer neemt Laurent even de microfoon ter hand: 'Au revoir' is opgedragen aan Edgar Froese, maar ook aan Klaus Schulze en zijn moeder - aan allen die hem op zijn pad vergezelden, die niet meer bij ons zijn, maar zonder hen zou hij hier niet zijn. Koren omringen ons en Tommy mag een pauze nemen in deze dromerige passages.