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Festivalbericht Dutch Electronic Masters Music Festival 2022

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Dutch Electronic Masters Music Festival 2022

Datum: 23-04-2022
Budget Hotel Groenendijk
Rijndijk 96
2394 AJ  Hazerswoude-Rijndijk

Quellangaben:
Originaltext in Deutsch: Alfred Arnold, geschrieben für empulsiv

Niederländische Übersetzung: Harald Gramberg
Bühnenfotos: Andre Stooker

flagge-deutschland.gif Ich weiß gar nicht mehr genau, wann ich zum ersten Mal von Harald Grambergs Plan las: In dem Land, das er so liebt, ein eigenes EM-Festival mit Live-Konzerten zu organisieren. Er hatte einen Ort und ein Datum, aber noch keinen einzigen Act, und angesichts des ständigen Auf und Ab mit der soundsovielten Corona-Welle und den darauf folgenden Lockerungen war es ein reines Lotteriespiel, ob dieses Festival Realität werden könnte oder nicht. Ein vernünftiger Mensch hätte gesagt, ich warte erst einmal ab, und wenn die allgemeine Lage bezüglich Pandemie sich "geklärt" hat, dann mache ich konkrete Pläne.

Nun hat ein weiser Mann aber einmal gesagt, aller Fortschritt auf der Welt würde durch unvernünftige Menschen geschehen, eben weil sie sich nicht in das (vermeintlich) Unabwendbare fügen, sondern umgekehrt die Situation durch ihrem Handeln ändern. Nicht immer wird die Hartnäckigkeit belohnt, in diesem Fall aber schon: Es ist der Frühling des Jahres 2022, ich stehe in Hazerswoude, unweit der niederländischen Küste, vor dem Hotel "Groenendijk", wo in Kürze das erste "Dutch Electronic Masters" Festival beginnen soll. Was die Vorfreude noch verstärkt: Von zwei der vier angekündigten Acts habe ich noch nie etwas gehört oder gesehen, und ein dritter ist ein respektables Comeback. EM-Fan, was willst Du mehr?

Falls es noch nötig ist, den Mut der Veranstalter zu unterstreichen: Es sollte keinen Vorverkauf geben, mit dem sich anfallende Fixkosten wie die Saalmiete vorfinanzieren ließen, man vertraute alleine auf den Andrang an der Abendkasse (die in diesem Fall mittags um 13 Uhr öffnet). Schlappe 10 Euro pro Person sind als Eintritt zu entrichten. Eine kleine Liste mit Reservierungen hat es dann doch gegeben, aber der Saal ist groß genug, dass niemand, der "auf gut Glück" nach Hazerswoude gekommen ist, abgewiesen werden muss. Die gut 100 Plätze werden am Ende zwar nur zu etwas über der Hälfte besetzt sein, aber auch das ist für ein neues Festival zu fast-noch-Pandemie Zeiten eine sehr beachtliche Zahl.

Dieser Saal scheint öfters für Live-Musik genutzt zu werden, die installierte Bühne und Bilder von Musikanten an der Wand deuten darauf hin. Direkt hinter den Stuhlreihen befinden sich Theke und Bar, wo neben Getränken auch kleine Snacks holländischer Art gereicht werden. In der Fritteuse brodelt es bereits, und der von ihr ausgehende Geruch macht Appetit. Darauf werde ich im Verlaufe des Abends sicher zurück kommen, aber erst einmal geht es noch ein paar Schritte weiter zu den CD-Ständen. Der niederländische Staat hat - am Rande bemerkt - auf seine Weise dafür gesorgt, dass mindestens eine weitere CD in mein Budget passt: Tagsüber gilt seit einiger Zeit ein Tempolimit von 100 km/h auf den Autobahnen, und bei über 200 Kilometern Anfahrt aus Aachen drückt sich dies in einer überraschend deutlichen Sprit- und Geld-Ersparnis aus, ohne dass die Fahrt nennenswert länger gedauert hätte. Glückliches Holland, wo solche Dinge einfach beschlossen werden können, ohne dass es einen Aufstand gibt.

Die Ersparnis kann ich gut gebrauchen, denn bei Groove hat es in der letzten Zeit einige Neuerscheinungen gegeben, und das daneben ausgebreitete Portfolio von Remys CD-Label "Deserted Island Music" ist auch beachtlich. Dazwischen finden sich noch eine Auslage mit älteren Alben von "Elektronische Maschine". So ist man fix einen dreistelligen Betrag los, bevor man sich die Zeit bis zum ersten Konzert mit Gesprächen oder einem kleinen Frühlings-Spaziergang vertreibt. Das Hotel liegt übrigens direkt am Wasser, was auch für seinen Parkplatz gilt. Wer sein Auto dort abgestellt hat, sollte im Kopf behalten, am Abend beim Ausparken auf jeden Fall zuerst zurückzusetzen, ansonsten hilft auch der Hinweis "Wenn möglich, bitte wenden" vom Navi nicht mehr.

31zMynKvHsL.jpg Ik weet niet meer precies wanneer ik voor het eerst over het plan van Harald Gramberg las: zijn eigen EM-festival te organiseren met liveconcerten in het land waar hij zo veel van houdt. Hij had een plaats en een datum, maar nog geen optreden, en vanwege de constante ups en downs met de zoveelste Corona-golf en de daaropvolgende ontspanning was het een pure loterij of dit festival werkelijkheid kon worden of niet. Een verstandig mens zou hebben gezegd, ik wacht maar af, en als de algemene situatie rond de pandemie duidelijk is, dan maak ik concrete plannen.

Maar een wijs man zei ooit dat alle vooruitgang in de wereld zou worden gemaakt door onredelijke mensen, juist omdat ze zich niet onderwerpen aan het (zogenaamd) onvermijdelijke, maar de situatie eerder veranderen door hun acties. Doorzettingsvermogen wordt niet altijd beloond, maar in dit geval wel. Het is lente 2022 en ik sta in Hazerswoude, niet ver van de Nederlandse kust, voor het hotel Groenendijk waar het eerste festival van Dutch Electronic Masters zo meteen gaat beginnen. Wat de voorpret nog spannender maakt: twee van de vier aangekondigde acts heb ik nog nooit van gehoord of gezien, en een derde maakt een respectabele comeback. EM-fan, wat wil je nog meer?

Als het toch nodig is om de moed van de organisatoren te onderstrepen: er was geen voorverkoop, waarmee vaste kosten zoals de zaalhuur op voorhand gefinancierd konden worden, men vertrouwde enkel op de drukte aan de kassa (die in dit geval om 13.00 uur werd geopend). De entree was slechts € 10,- per persoon. Er was een kleine lijst met reserveringen, maar de zaal was groot genoeg dat niemand die op een gegeven moment naar Hazerswoude kwam, weggestuurd hoeft te worden. Uiteindelijk zal iets meer dan de helft van de 100 stoelen bezet zijn, maar ook dat is een zeer indrukwekkend aantal voor een nieuw festival in de nog steeds onzekere tijden net na de pandemie.

Deze zaal lijkt vaker gebruikt te worden voor livemuziek, getuige het geïnstalleerde podium en foto's van muzikanten aan de muur. Direct achter de rijen stoelen bevinden zich de balie en bar, waar drankjes en kleine Hollandse hapjes worden geserveerd. De friteuse staat al te borrelen en de geur die deze afgeeft, wekt de eetlust. Ik kom daar in de loop van de avond zeker nog op terug, maar laten we eerst een paar stappen verder gaan naar de cd-stands. De Nederlandse overheid heeft er - terzijde - voor gezorgd dat er in ieder geval nog een cd in mijn budget past, want overdag is er al een tijdje een snelheidslimiet van 100 km/u op de autosnelweg. En bij een rit van meer dan 200 kilometer vanaf Aken betekent dat een flinke besparing in brandstof en geld, zonder dat de rit merkbaar langer duurt. Benijdenswaardig Nederland, waar zulke dingen gemakkelijk kunnen worden beslist zonder een opstand te veroorzaken.

Ik kan de besparing goed gebruiken, want Groove heeft de laatste tijd een paar nieuwe releases gehad, en ook het uitgebreide portfolio van Remy's cd-label "Deserted Island Music" is indrukwekkend. Tussendoor ook oudere albums van "Elektronische Maschine". Zo ben je snel een driecijferig bedrag kwijt voordat je de tijd tot het eerste concert met gesprekken of een klein lentewandelingetje doorbrengt. Trouwens, het hotel ligt direct aan het water, net als de parkeerplaats. Als je je auto daar heeft geparkeerd, moet je er rekening mee houden om 's avonds eerst achteruit te rijden bij het verlaten van de parkeerplaats, anders helpt de melding "Als het mogelijk is, omdraaien" van de navigatie niet meer.

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Pünktlich um 14 Uhr steigt Gerrit Johannes Vos, in der Szene auch als "Adeptus Mechanicus" bekannt und Ko-Organisator dieses Festivals, auf die Bühne, um die Anwesenden zu begrüßen und den ersten Act des Tages anzusagen. "Manorlogic" besteht aus Norman van Krimpen und Dirk Nusink, der auch solo unter dem Namen "Tranzit" elektronische Musik macht. Die Keyboards überlässt er aber heute seinem Partner und konzentriert sich auf das, was man auf seiner LinkedIn-Seite als weitere Berufs-Bezeichnung findet: "Latin Percussionist". Was er dafür an Congas und sonstigen Rhythmus-Instrumenten mitgebracht hat, ist schon beeindruckend und für den EM-Fan eher ungewohnt. Sie passen aber sehr gut zu den elektronischen Sounds, die - wie man schon beim Soundcheck ahnen konnte - alles andere als Berliner Schule mit Sequenzen sind. Bei Manorlogic geht es fetzig und druckvoll zu, da bleibt kein Platz zum Träumen, eher rührt sich das Tanzbein. Die im Saal aufgebaute Technik ist übrigens problemlos in der Lage, diese Botschaft mit allem Nachdruck zu transportieren. Empfindliche Naturen suchen sich einen Platz in den hinteren Reihen, können dann aber nicht mehr so genau verfolgen, was für Instrumente Dirk nacheinander hervorholt. Besonders scheinen es Dirk die Cowbells angetan zu haben, von denen hat er ein halbes Dutzend im Einsatz. Im Stillen denke ich, gleich müsste "The Bruce Dickinson" hereinkommen und ihn dafür loben, dass seine Forderung "More Cowbell!" endlich erfüllt worden ist.

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Om precies 14.00 uur op de minuut beklimt Gerrit Johannes Vos - in de scene ook wel bekend als "Adeptus Mechanicus" en medeorganisator van dit festival - het podium om de aanwezigen te begroeten en de eerste act van de dag aan te kondigen. "Manorlogic" bestaat uit Norman van Krimpen en Dirk Nusink, die ook solo elektronische muziek maakt onder de naam "Tranzit". Maar vandaag laat hij de keyboards over aan zijn partner en concentreert hij zich op wat op zijn LinkedIn-pagina te vinden is als een andere functieomschrijving: "Latijnse percussionist". Wat hij meebracht op het gebied van conga's en andere ritme-instrumenten is indrukwekkend en nogal ongewend voor een EM-fan. Maar ze passen heel goed bij de elektronische klanken, die - zoals je bij de soundcheck al kon raden - allesbehalve Berlijnse School met sequenties zijn. Bij Manorlogic is het heet en krachtig, er is geen ruimte om te dromen, het is meer om te dansen. De technologie die in de hal is opgesteld, is in staat om deze boodschap gemakkelijk met alle nadruk over te brengen. Gevoelige naturen zoeken een plekje op de achterste rijen, maar kunnen dan niet meer precies volgen welke instrumenten Dirk de een na de ander tevoorschijn haalt. Dirk lijkt vooral enthousiast over de koebellen, waarvan hij er een half dozijn gebruikt. Ik denk stilletjes dat "The Bruce Dickinson" zo binnen moet komen en hem moet prijzen voor zijn oproep tot "More Cowbell!" is eindelijk vervuld.

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Nach einer knappen dreiviertel Stunde musikalischen Volldampfs greift Norman zum Mikrofon, um seinen Partner ausführlich vorzustellen, und einen Stilwechsel anzukündigen: Der letzte Track dieses Auftritts fällt eher funkig aus und gibt strapazierten Ohren ein klein wenig Entspannung. Aber dann ist es doch nicht der letzte Titel: "Nog een liedje". Meine Kenntnisse der holländischen Sprache sind (leider) eher rudimentär, aber das verstehe auch ich. Norman muss ein wenig auf seinen Notebook suchen, während Dirk sich die Zeit auf seine Weise vertreibt, und dann geht der erste Act des Tages doch so Energie-geladen zu Ende, wie er angefangen hat. Wer weiß, was die beiden Veranstalter dieses Festivals selber so an Musik machen, für den wird der Einsteiger des Tages eine dicke Überraschung gewesen sein, aber auch das ist elektronische Musik, und es ist schön, dass auch dafür Platz und Zeit ist.

Für die muss jetzt aber erst einmal umgebaut werden, denn die Bühne ist nicht groß genug, als dass sie den Geräten mehr als eines Acts auf einmal Platz bieten würde. Der positive Nebeneffekt: Das verlängert die Pausen zwischen den Konzerten und bietet mehr Zeit für Gespräche. Ich schaue mich so um und habe den Eindruck, hier hätte sich bis auf wenige Ausnahmen ein Who-is-Who der niederländischen EM versammelt. Viele davon sehe ich überhaupt zum ersten Mal auf einem Festival. Wenn man überhaupt ein wenig Kritik anmelden möchte: Der Zuspruch aus Deutschland ist überschaubar. Falls dieser Bericht dazu beiträgt, dass beim nächsten Mal mehr Besucher aus deutschen Landen den Weg hierher finden, dann würde ich das als Erfolg verbuchen.

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Na bijna drie kwartier muzikaal op volle kracht grijpt Norman de microfoon om zijn partner uitgebreid voor te stellen en een stijlverandering aan te kondigen. Het laatste nummer is meer funky en geeft gespannen oren een beetje geruststelling. Maar dan is het toch niet het laatste nummer, want het publiek roept: "Nog een liedje". Norman moet even op zijn notebook zoeken terwijl Dirk op zijn eigen manier de tijd verdrijft, en dan eindigt het eerste optreden van de dag even voortvarend als het begon. Voor wie weet wat voor muziek de twee organisatoren van dit festival zelf maken, zal de eerste act van de dag een grote verrassing zijn geweest, maar dat is ook elektronische muziek, en het is fijn dat daar ook ruimte en tijd voor is.

Maar nu moet het podium opnieuw worden opgebouwd, omdat het niet groot genoeg is om de apparatuur van meer dan één act tegelijk te huisvesten. Het positieve neveneffect: dit verlengt de pauzes tussen de concerten en biedt meer tijd voor discussies. Ik kijk om me heen en heb de indruk dat - op een paar uitzonderingen na - een Who-is-Who van de Nederlandse EM-scène zich hier heeft verzameld. Veel van hen zie ik voor het eerst op een festival.
Dus de reactie uit Duitsland is beheersbaar. Als dit artikel ertoe bijdraagt ​​dat de volgende keer meer bezoekers uit Duitsland hier hun weg vinden, dan zou ik dat een succes noemen.

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Auf "Manorlogic" folgt "Compatibles2", ein Solo-Projekt von Hans Noort und der zweite Künstler des Tages, von dem ich zum ersten Mal etwas höre und sehe. Da trifft es sich gut, dass Hans für die folgende knappe Stunde eine improvisierte Session ankündigt. Laut seiner Bandcamp-Seite komponiert er "New Age, Solo Synthesized Piano, Orchestral Pieces, Ambiant Noises, Jazzy, Experimental, Sequences and Symphonic Stuff". Das ist eine beachtliche Spannbreite, und so eine Impro-Session verspricht, dass einiges davon zu Gehör kommen wird. Halb im Spaß meint Hans, er hoffe, dass niemand im Folgenden einschläft. Der "Nachmittags-Zeit-Slot" nach dem Mittagessen birgt zwar immer ein gewisses Risiko dafür, aber der Musiker hat es in der Hand, durch ein abwechslungsreiches Set der Trägheit entgegen zu wirken.

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"Manorlogic" wordt gevolgd door "Compatibles2", een project van Hans Noort en de tweede artiest van de dag die ik voor het eerst hoor en zie. Het is dus maar goed dat Hans een geïmproviseerde sessie voor het komende uur aankondigt. Volgens zijn Bandcamp-pagina componeert hij "New Age, Solo Synthesized Piano, Orchestral Pieces, Ambient Noises, Jazzy, Experimental, Sequences and Symphonic Stuff". Dat is een breed assortiment, en zo'n improvisatiesessie belooft dat er aardig wat van te luisteren zal zijn. Half gekscherend zegt Hans te hopen dat er niemand in slaap valt. Het "middagtijdslot" na de lunch brengt altijd een zeker risico met zich mee, maar het is aan de muzikant om de traagheid tegen te gaan met een set vol afwisseling.

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Der Einstieg ist leise und zurückhaltend, Fragmente von Sequenzen wechseln sich mit Piano-Passagen und reinen Sound-Effekten ab. Bei Improvisationen weiß häufig selbst der Improvisierende vorher nicht, wohin die Reise geht, aber eines kann man jetzt schon sagen: Nach dem ersten Konzert können empfindlichere Ohren hier wieder etwas genauer hinhören. Die Veranstalter haben bei ihrem Festivals-Erstling also schon einmal eine Sache richtig gemacht: Abwechslung ist wichtig. Das trifft auch auf das zweite Konzert im speziellen zu: Als wollte Hans verhindern, dass jemand einschläft, streut er auf einmal einen Disco-Rhythmus ein - alle wieder wach? Harte Schnitte bleiben auch im folgenden das Merkmal dieses Auftritts. Wann immer man das Gefühl hat, Basis und Strukturen wären gefunden, geht es abrupt wieder in eine andere Richtung. Ich habe nach dem Konzert so ein wenig den Eindruck einer "Probier-Platte", wo man von jeder Geschmacksrichtung ein Häppchen versuchen kann. Das ist sicher kein verkehrter Ansatz, um die eigene Bandbreite vorzuführen, ich würde mir für das nächste Konzert nur wünschen, dass einige dieser Häppchen ein wenig ausführlicher präsentiert werden. Es wird sicher nicht die letzte Live-Performance von "Compatibles2" gewesen sein.

Die wenigen Gerätschaften von Hans Noort sind nach dem Konzert schnell abgebaut, der folgende Aufbau und Soundcheck wird die folgenden anderthalb Stunden Pause aber fast zur Gänze ausfüllen: "Elektronische Maschine" ist ein Quartett, und weil einige Mitglieder während des Auftritts auch noch die Instrumente wechseln, wird es auf der kleinen Bühne im Hotel Groenendijk mit drei Keyboard-Ständern und zwei elektronischen Drum-Sets ziemlich eng. Neben den Musikern (oder eigentlich "Performern", dazu gleich mehr), tragen auch noch zwei oder drei weitere Personen das schwarze T-Shirt mit dem Band-Logo und den Zusatz "Crew". Dass diese Band bereits seit vielen Jahren existiert, erkennt man daran, dass der Aufbau ohne Pannen und nennenswerte Probleme vonstatten geht. Bereits eine Viertelstunde vor dem geplanten Beginn ist alles bereit, und Gerrit kann die Bühne nach einer wieder kurzen und knackigen Ansage frei geben.

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Het begin is rustig en gereserveerd, fragmenten van sequenties worden afgewisseld met pianopassages en pure geluidseffecten. Als het om improvisaties gaat, weet zelfs de improvisator soms niet waar de reis heen gaat, maar één ding kan nu al gezegd worden: na het eerste concert kunnen gevoeligere oren hier wat beter luisteren. De organisatoren hebben met hun eerste festival maar één ding goed gedaan: afwisseling is belangrijk. Dat geldt namelijk ook voor het tweede concert. Alsof Hans wil voorkomen dat iemand in slaap valt, gooit hij ineens een discoritme in: "Iedereen weer wakker?" Harde sneden blijven het kenmerk van deze prestatie. Wanneer ook je het gevoel krijgt dat de basis en structuren gevonden zijn, gaat het ineens een andere kant op. Na het concert heb ik de indruk van een "proefplaat" waar je van elke smaak een hapje kunt proeven. Dat is in ieder geval geen slechte benadering om zijn eigen bandbreedte te presenteren, ik zou voor het volgende concert alleen wensen dat sommige van deze stukjes een beetje wat gedetailleerder worden gepresenteerd. Het zal zeker niet het laatste live optreden van "Compatibles2" zijn.

De weinige apparatuur van Hans Noort wordt na het concert snel uit elkaar gehaald, maar de volgende opbouw en soundcheck vullen de volgende anderhalf uur durende pauze bijna volledig. "Elektronische Maschine" is een kwartet, en omdat sommige leden tijdens het optreden ook van instrument wisselen, wordt het met drie keyboardstandaards en twee elektronische drumstellen behoorlijk krap op het kleine podium in Hotel Groenendijk. Naast de muzikanten (of eigenlijk "artiesten", daarover straks meer), dragen nog twee of drie andere mensen het zwarte T-shirt met het bandlogo en de toevoeging "Crew". Dat deze band al vele jaren bestaat blijkt wel uit het feit dat de opbouw zonder haperingen of noemenswaardige problemen verloopt. Een kwartier voor de geplande start staat alles klaar en kan Gerrit het podium weer na een korte en scherpe aankondiging vrijgeven.

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Elektronische Maschine wurde in den 90er-Jahren gegründet, und ich hatte schon das eine oder andere über sie gehört und gelesen. Nur leider waren sie zumindest in den letzten Jahren nicht in unserer EM-Szene live zu sehen, so dass dies für mich die erste Gelegenheit ist, mir ein eigenes Urteil über ihre Bühnen-Performances zu bilden. Um es kurz zu machen: es ist superb und einfach umwerfend, was man zu sehen und zu hören bekommt.

Wenn die Sprache auf "Elektronische Maschine" kommt, dann fällt schnell das Stichwort "Kraftwerk" als Inspiration. Das ist nicht völlig verkehrt, denn diverse Elemente spielen auf das legendäre Düsseldorfer Elektro-Pop-Quartett an: Seien es die roboterhaften Bewegungen, die abgehackten und immer wiederholten Textfetzen als Gesang, die Instrumenten-Eigenkonstruktionen oder der Auftritt direkt am Bühnenrand mit dem Mini-Keyboard in der Hand: All das haben Richard de Boer und seine Mitstreiter aufgegriffen, aber sie gehen weit darüber hinaus und entwickeln daraus ihren eigenen Stil, anstelle Vorbilder nur zu kopieren.

Zum einen ist von Kraftwerk bekannt, dass sie anstelle ihrer selbst auch gerne einmal vier Puppen auf die Bühne gestellt haben, die das elektronische Kunstwerk dann mehr oder weniger "aufführen". Bei "Elektronische Maschine" wäre das völlig undenkbar, denn hier ergeben die Musik und die Bewegung der Musizierenden eine Choreographie. Jede(r) davon spielt eine bestimmte Rolle: den stoischen "Supervisor", der immer alles unter Kontrolle hat, den Keyboarder und Sänger mit seinen Kinski-haften spontanen Ausbrüchen, oder den Drummer mit dem stechenden Blick, der sich des öfteren einen "Schlagabtausch" mit seiner Spiel-Partnerin liefert. Und auch bei der Musik bleibt man nicht stehen: Sie lädt viel mehr zum Tanzen ein, und anstelle den in vergangenen Jahrzehnten entstandenen Titeln nur immer wieder einen neuen Anstrich zu geben, wird kontinuierlich neues Material produziert: Ein EM-haftes Resumee der Corona-Pandemie, mitsamt den dazu gehörenden Gesichtsmasken, darf im heutigen Set nicht fehlen.

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Elektronische Maschine is opgericht in de jaren 90 en ik had er al heel wat over gehoord en gelezen. Helaas zijn ze de afgelopen jaren niet live in onze EM-scene te zien geweest, dus dit is de eerste kans voor mij om mijn eigen mening te vormen over hun optredens op het podium. Kortom, wat je ziet en hoort is fantastisch en gewoonweg verbluffend.

Wanneer het onderwerp "Elektronische Maschine" ter sprake komt, komt het trefwoord "Kraftwerk" al snel ter inspiratie. Dat is niet helemaal verkeerd, want verschillende elementen verwijzen naar het legendarische Düsseldorfse electropop-kwartet. Of het nu de robotbewegingen zijn, de schokkerige en constant herhaalde tekstfragmenten als zang, de zelfgeconstrueerde instrumenten of het optreden aan de rand van het podium met het minitoetsenbord in de hand. Richard de Boer en zijn kameraden pakten dit allemaal op, maar ze gaan veel verder en ontwikkelen een eigen stijl in plaats van alleen maar te kopiëren.

Enerzijds is van Kraftwerk bekend dat ze maar al te graag vier poppen op het podium zetten in plaats van zichzelf, die dan min of meer het elektronische kunstwerk "uitvoeren". Bij "Elektronische Maschine" zou dat totaal ondenkbaar zijn, want hier resulteren de muziek en de beweging van de muzikanten in een choreografie. Elk van hen speelt een specifieke rol: de stoïcijnse "supervisor" die altijd alles onder controle heeft, de toetsenist en zanger met zijn Kinski-achtige spontane uitbarstingen, of de drummer met de doordringende blik, die vaak klappen uitdeelt met zijn speelpartnerin. Met deze muziek blijf je niet op je plek. Het nodigt eerder uit om te dansen. En in plaats van de titels die de afgelopen decennia zijn gemaakt steeds maar weer een nieuw likje verf te geven, wordt er constant nieuw materiaal geproduceerd: een EM-achtige samenvatting van de coronapandemie, inclusief de daarbij behorende mondkapjes, mag niet ontbreken in een set van de tegenwoordige tijd.

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Choreographische Höhepunkte des Auftritts sind ohne Frage die Momente, in denen alle vier Musiker am Bühnenrand ein (wohl selbst konstruiertes?) Schlagwerk wie eine gleichgeschaltetes Quartett von Robotern bearbeiten. Fotos können nur unvollständig vermitteln, was für ein Show-Effekt durch die aufeinander abgestimmten Bewegungen entsteht, und was für ein Aufwand es gewesen sein muss, sie einzuüben. Gerade hier sieht und hört man, mit was für einem professionellen Anspruch in dieser Band gearbeitet wird.

Beeinflusst vom Synth-Pop der 80er Jahre und anderen, aktuelleren Strömungen der elektronischen Musik entsteht bei "Elektronische Maschine" ein Produkt, das sich kaum in eine auf "klassische EM" fokussierte Szene einsperren lässt. Richard de Boer erzählt mir stolz, in welchen Clubs seine Band in diesem Jahr noch auftreten wird - eine gänzlich andere Welt als die, in der wir uns hier bewegen. Aber auch für "unsere Szene" sind in diesem Jahr noch Termine geplant: "Elektronische Maschine" wird auf der Schwingungen-Party im August spielen, und Ron Boots hat sie bereits für E-Live 2022 im Herbst gebucht. Ich habe keinen Zweifel, dass diese Auftritte genauso furios ausfallen werden wie der heutige in Hazerswoude.

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De choreografische hoogtepunten van de voorstelling zijn ongetwijfeld de momenten waarop alle vier de muzikanten aan de rand van het podium aan een (waarschijnlijk zelf geconstrueerde?) percussie als een gesynchroniseerd kwartet van robots werken. Foto's kunnen alleen onvolledig weergeven wat een show-effect wordt gecreëerd door de gecoördineerde bewegingen en wat een inspanning het moet zijn geweest om ze te oefenen. Vooral hier kun je zien en horen hoe professioneel het werk van deze band is.

Beïnvloed door de synth-pop van de jaren 80 en andere, meer actuele trends in elektronische muziek, creëert "Elektronische Maschine" een product dat nauwelijks kan worden beperkt tot een scène gericht op "klassieke EM". Richard de Boer vertelt me ​​trots in welke clubs zijn band dit jaar nog zal optreden - een heel andere wereld dan waar we ons hier in bevinden. Maar er zijn ook nog afspraken gepland voor "onze scène" dit jaar: "Elektronische Maschine" speelt in augustus op "Schwingungen-Party" en Ron Boots heeft ze al geboekt voor "E-Live 2022" in november. Ik twijfel er niet aan dat deze optredens net zo furieus zullen zijn als die van vandaag in Hazerswoude.

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Jetzt müssen wir aber alle für den letzten Act des Tages wieder ein oder zwei Gänge zurück schalten. Nach tanzbarer, rhythmischer Musik wäre es wieder an der Zeit für sanftere - oder sollte man sagen, traditionellere? - Klänge. Die könnte ein Trio aus Mäläskä (Remy Stroomer und Petter Janse) sowie Peter Dekker (Däcker) durchaus liefern. Ein wenig müssen wir uns aber noch gedulden, denn es wird wieder voll auf der Bühne. Gerade Peter Dekker baut etwas auf, was gerne als "klassische Keyboard-Burg" bezeichnet wird. In der stecken einige echte Klassiker, zum Beispiel ein Korg MS-20.

Remys Aufbau mit nur einem Keyboard-Ständer wirkt dagegen schon fast minimalistisch, auch wenn darauf unter anderem ein Korg Kronos thront. Dazwischen breitet sich zu Petters Füßen eine Batterie von Gitarren-Effektgeräten aus. Reichlich Equipment also, und erfreulicherweise klappt auch hier der Aufbau ohne nennenswerte Probleme. Können wir anfangen?

Noch nicht ganz, Remy möchte noch ein paar Worte dazu sagen, wie froh er ist, nach drei Jahren erzwungener Bühnen-Abstinenz wieder live spielen zu können. Ein Stream aus einem Studio kann eben niemals das Feedback eines anwesenden Publikums ersetzen. Und in dieses lang vermisste Gefühl scheint er so tief eintauchen zu wollen, wie es nur geht: Es geht mit spacigen Flächen ganz weit ins All. Und als ob man die Entrücktheit noch unterstreichen wollte: das weiße Gegenlicht lässt das Trio silhouettenhaft erscheinen.

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Nu moeten we allemaal een tandje bijsteken voor de laatste act van de dag. Na dansbare, ritmische muziek is het tijd voor zachtere, of moet ik zeggen, meer traditionele klanken. Een trio van Mäläskä (Remy Stroomer en Petter Janse) en Peter Dekker (Däcker) zou dat zeker kunnen leveren. Maar we moeten nog een beetje geduld hebben, want het podium zal weer vol zitten. Vooral Peter Dekker bouwt iets dat vaak een "klassiek keyboardkasteel" wordt genoemd. Er zitten echte klassiekers in, bijvoorbeeld een Korg MS-20.

Remy's constructie met slechts één keyboardstandaard daarentegen lijkt bijna minimalistisch, zelfs als er onder andere een Korg Kronos op troont. Daartussen ligt een batterij van gitaareffectapparaten aan Petter's voeten. Veel apparatuur en gelukkig werkt de montage zonder noemenswaardige problemen. Kunnen we beginnen?

Nog niet helemaal, want Remy wil graag een paar woorden kwijt over hoe blij hij is dat hij na drie jaar gedwongen onthouding van het podium weer live kan spelen. Een stream uit een studio kan nooit de feedback van het aanwezige publiek vervangen. En hij lijkt zich zo diep mogelijk in dit lang gemiste gevoel te willen onderdompelen: met ruimtelijke oppervlakken gaat hij ver de ruimte in. En alsof men de afstandelijkheid wilde onderstrepen: door het witte tegenlicht lijkt het trio gesilhouetteerd.

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Nun wäre es bei so einer gemeinsamen Session aber schade, wenn jeder in die gleiche Richtung denkt, denn das würde das Ergebnis recht vorhersehbar machen. Der Reiz liegt ja gerade darin, dass mal der eine, mal der andere die Richtung vorgibt. Die hohe Kunst ist es, wenn die Übergänge ohne harten Schnitt und harmonisch passieren. Und genau das geschieht nach ein paar Minuten: Von Peter beigesteuerte Chöre drehen langsam auf und lösen die getragene Stimmung ab, bis sie in einer der Sequenzen münden, die man von seinem Premieren-Album "Pareidolia" kennt. Auf gleiche Weise schwingt danach das Pendel wieder zu Remy zurück, die Stimmung wird wieder meditativer. Erfreulicherweise findet das Trio zum Ende wieder den Weg auf die Erde und festen Boden zurück: Ein schon fast wieder tanzbarer Rhythmus setzt den Beinahe-Schlusspunkt unter das Konzert. Ich sage "beinahe", weil er nicht abrupt endet, sondern von einem schönen Ausklang gefolgt wird.

Zugaben sind bei solche Sessions eher selten, denn wenn alles gesagt und gespielt wurde, dann war es das auch. Eine Überraschung beim Blick auf die Uhr: Es ist Punkt 22 Uhr! Was das Ende des Abends angeht, haben die Musiker und Veranstalter ihren Zeitplan so gut eingehalten, wie schon den ganzen Tag über. Die Hotelbar bleibt natürlich noch für ein letztes Bier geöffnet, ansonsten verabschiedet und verabredet man sich, wo man sich wieder sehen wird. In vielen Fällen ist das in gar nicht so ferner Zukunft, denn das Frühjahr ist neben dem Herbst Festival-Saison und Corona-bedingte Beschränkungen gibt es fast nirgendwo mehr.

Was natürlich noch ein Gesprächsthema ist: Wird es im nächsten Jahr eine Neuauflage geben? Die Veranstalter gestehen ein, in diesem Jahr finanziell draufgelegt zu haben. Gerrit und Harald stört das aber nicht weiter. "Dutch Electronic Masters" war ihr Kind, das sie unbedingt realisieren wollten, und mal ehrlich: Das ist doch genau die Form von Idealismus und Engagement, die die Szene am Leben erhält und trägt! Ihren Einsatz für dieses neue Event kann man daher gar nicht hoch genug loben. Und was das Finanzielle angeht: Ich bin sicher, auch bei doppelt so hohem Eintritt wäre der Zuspruch nicht geringer gewesen. Wenn man es jetzt noch schaffen würde, ein paar Gäste mehr aus den umliegenden Ländern anzulocken, dann könne "Dutch Electronic Masters" sich zu einem weiteren Fixpunkt im jährlichen EM-Event-Kalender entwickeln.

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Het zou zonde zijn als iedereen in zo'n gezamenlijke sessie in dezelfde richting zou denken, want dat zou het resultaat behoorlijk voorspelbaar maken. De aantrekkingskracht zit hem juist in het feit dat soms de een, soms de ander de richting bepaalt. De hoge kunst is wanneer de overgangen harmonieus en zonder harde snede plaatsvinden. En dat is precies wat er na een paar minuten gebeurt: koren bijgedragen door Peter komen langzaam op en vervangen de plechtige sfeer totdat ze in één van de sequenties instromen die bekend zijn van zijn première-album "Pareidolia". Op dezelfde manier zwaait de slinger dan terug naar Remy en wordt de stemming weer meer meditatief. Gelukkig vindt het trio tegen het einde de weg terug naar aarde en vaste grond: een best wel dansbaar ritme markeert bijna het einde van het concert. Ik zeg "bijna" omdat het niet abrupt eindigt maar wordt gevolgd door een mooi slot.

Toegiften zijn vrij zeldzaam bij zulke sessies, want toen alles was gezegd en gespeeld, was het gedaan. Een verrassing als je op de klok kijkt: het is precies 22.00 uur! Wat het einde van de avond betreft, hielden de muzikanten en organisatoren zich net zo goed aan hun schema als de hele dag. Uiteraard blijft de hotelbar nog open voor het laatste biertje en je neemt afscheid en je maakt een afspraak waar je elkaar weer zult ontmoeten. In veel gevallen is dit niet zo ver weg, want de lente is, net als de herfst, een festivalseizoen. En er zijn bijna geen beperkingen meer door Corona.

Wat natuurlijk weer een ander onderwerp van gesprek is: komt er volgend jaar een nieuwe editie? De organisatoren geven toe dat ze dit jaar financieel iets uit hun eigen zak hebben bijgedragen. Maar dat deert Gerrit en Harald niet. "Dutch Electronic Masters" was hun kind dat ze heel graag wilden realiseren. Dat is precies de vorm van idealisme en toewijding die de scene levend houdt en draagt! Dus hun inzet voor dit nieuwe evenement kan niet genoeg worden geprezen. En wat de financiële kant betreft: ik weet zeker dat de populariteit niet minder zou zijn geweest, zelfs als de toegangsprijs twee keer zo hoog was geweest. Als het nu nog lukt om wat meer gasten uit de buurlanden aan te trekken, dan zou "Dutch Electronic Masters" kunnen uitgroeien tot een ander vast punt in de jaarlijkse EM-evenementenkalender.


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