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Festivalbericht Dutch Electronic Masters Music Festival 2024

DEM_festival2_titel.jpgFestivalbericht
Dutch Electronic Masters Music Festival 2024

Datum: 31-08-2024

Stichting 't Tejaterke
Max de Bossustraat 1
5684 CG  Best

Quellangaben:

Originaltext in Deutsch: Alfred Arnold, geschrieben für empulsiv

Niederländische Übersetzung: Harald Gramberg
Fotos: Alfred Arnold
Video 1: Tectonia (Ricardo Verschut)
Video 2: Rudi Melchert

flagge-deutschland.gif  Es sind schwierige Zeiten, will man Konzerte und Musik-Festivals auf die Beine stellen. Stark gestiegene Kosten und für kleine Veranstalter immer schwerer zu erfüllende Auflagen machen das Leben schwer, sofern man nicht gerade in der Liga der 'Profi-Veranstalter' wie Eventim & Co. spielt.

31zMynKvHsL.jpg  Het zijn moeilijke tijden als je concerten en muziekfestivals wilt organiseren. Een forse toename van de kosten en de steeds moeilijker te vervullen eisen voor kleine organisatoren maken het niet zo eenvoudig, tenzij je in de competitie van 'professionele organisatoren' speelt, zoals Eventim & Co.

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Um so höher ist es zu bewerten, wenn es da eine kleine Gruppe um einen 'echten' und einen Wahl-Niederländer gibt, die sich vor wenigen Jahren entschieden haben, ihren Traum von einem eigenen EM-Musik-Festival Wirklichkeit werden zu lassen. Und was soll man sagen: An diesem Samstag findet das 'Dutch Electronic Masters' bereits zum dritten Mal statt.

Seit dem Vorjahr können Harald Gramberg und Gerrit Vos auf die Unterstützung von Ron Boots bauen. Er vermittelte ihnen das in seiner Heimatstadt Best gelegene t'Tejaterke als Location, und wird heute auch den Dienst am Mischpult übernehmen. Einen besseren und erfahreneren Partner, wenn es um das Ausrichten eins Festivals gibt, kann man in der EM-Szene kaum finden. Als sich zum Beispiel heraus stellte, dass das Ticket-Bestellsystem des t'Tejaterke praktisch nur mit niederländischem oder belgischem Bankkonto nutzbar ist, setzte er in Stunden-Frist eine Bestelloption auf den Seiten seines Groove-Labels auf.

Mein Ticket hatte Harald netterweise schon selber im Vorfeld reserviert. Es liegt an der Kasse bereit und wechselt gegen den runden Betrag von 20 Euronen den Besitzer. Bei dieser Gelegenheit erfahre ich von Harald auch die neuesten Nachrichten - die sind leider nicht durchgängig positiv. Der Sänger von 'La Lune Noire', einem der für heute angekündigten Acts, hat sich eine Erkältung zugezogen. Mit rauem Hals in die Tasten zu greifen, ginge ja vielleicht noch, aber Singen ist definitiv nicht mehr möglich. Was nun, so kurzfristig einen Ersatz aufzutreiben, ist schwierig bis unmöglich? Nicht ohne Grund bereiten manche Musiker solche Auftritte monatelang vor.

Einmal mehr ist es Ron, der die Sache rettet: Ein kurzer Anruf in Dinslaken und Frank Dorittke ist mit dabei, den leeren Programmplatz zu füllen. Ron und Frank arbeiten seit so vielen Jahren zusammen, so dass sie sich fast blind verstehen und kein langes Proben erforderlich ist. Und was den Titel 'Dutch Masters' angeht: In all den Jahre der Zusammenarbeit ist das Holländische ja schon ein wenig auf Frank abgefärbt...

Mit der Aussicht auf zwei Altmeister zu Beginn kann man jetzt also den Blick durchs Foyer schweifen lassen. Es ist noch Zeit bis 14 Uhr, und es hat sich schon recht ordentlich gefüllt. Sowohl Groove als auch Remys Label 'Deserted Island Music' haben grosse CD-Stände aufgebaut, die sich fast über die ganze Länge des Raumes erstrecken. Ein Eckchen mussten sie aber noch freilassen: Hier hat Nico de Kok, der als 'Small Chief' firmiert, sein Set aufgebaut. In den Pausen wird er als fünfter Act des Tages seine Musik präsentieren. Die sind mit einer knappen oder anderthalb Stunden reichlich bemessen - trotz nur vier Acts im Saal wird das 'Dutch Electronic Masters' bis in den späten Abend gehen.

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Des te waardevoller is het als er een kleine groep bestaat rond een in Nederland geboren en een Nederlander naar keuze, die een paar jaar geleden besloten hun droom van een eigen EM-muziekfestival werkelijkheid te maken. En wat kunnen we zeggen: deze zaterdag vindt voor de derde keer het Dutch Electronic Masters Music Festival plaats.

Sinds vorig jaar kunnen Harald Gramberg en Gerrit Vos rekenen op de steun van Ron Boots. Hij raadde t'Tejaterke op zijn woonplaats aan als locatie, en zal vandaag ook de taken van de mengtafel overnemen. Een betere en meer ervaren partner kun je nauwelijks vinden als het gaat om het organiseren van een festival in de EM-scène. Toen bijv. bleek dat het ticketbestelsysteem van t'Tejaterke maar alleen te gebruiken was met een Nederlandse of Belgische bankrekening, zette hij binnen enkele uren een bestelmogelijkheid op de pagina van zijn Groove-label op.

Harald was zo vriendelijk om mijn ticket vooraf te reserveren. Het ligt klaar bij de kassa en wisselt van eigenaar voor het ronde bedrag van 20 euro. Bij deze gelegenheid hoor ik ook het laatste nieuws van Harald - helaas is het niet geheel positief: de zanger van 'La Lune Noire', een van de aangekondigde acts voor vandaag, is verkouden. Toetsen spelen met keelpijn kan misschien nog wel, maar zingen is definitief niet meer haalbaar. Wat nu? Het vinden van een vervanger op zo'n korte termijn is moeilijk of zelfs onmogelijk. Niet voor niets bereiden sommige muzikanten zulke optredens maandenlang voor.

Opnieuw is Ron degene die de zaak redt: een kort telefoontje naar Dinslaken in Duitsland, en Frank Dorittke helpt het lege programmaslot samen met hem te vullen. Ron en Frank werken al zoveel jaren samen dat ze elkaar bijna blindelings verstaan en er geen lange repetities nodig zijn. En wat de titel 'Dutch Masters' betreft: in al die jaren van samenwerking zijn de Nederlanders een beetje op Frank overgegaan...

Met de verwachting van twee gevestigde meesters in het begin, kun je nu je blik door de foyer laten dwalen. Er is nog tijd tot 14:00 uur, maar het is al redelijk vol. Zowel Groove als Remy's label 'Deserted Island Music' hebben grote cd-stalletjes neergezet die zich vrijwel over de hele lengte van de foyer uitstrekken. Maar ze moesten nog één hoekje vrij laten: Nico de Kok, die de naam 'Small Chief' draagt, stelde hier zijn apparatuur op, want tijdens de pauzes gaat hij als vijfde act van de dag hier zijn muziek presenteren. De pauzes zijn ruim bemeten op één of anderhalf uur, zodat met slechts vier acts in de concertzaal het festival tot laat in de avond gaat duren.

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Zum ersten davon ruft Gerrit uns eine knappe Viertelstunde vor Beginn in den Saal. Er übernimmt heute die Rolle des Conferenciers und erzählt vor jedem Konzert ein wenig über den bisherigen Werdegang des Auftretenden. Daraus könnte man bei Ron und Frank vermutlich einen halbstündigen Vortrag machen, andererseits - wir kennen die beiden doch so gut, dass jede Aufzählung der Verdienste nur alt Bekanntes wiederholen würde. Also belässt es Gerrit bei einem Dank für das kurzfristige Einspringen und macht die Bühne für Ron und Frank frei.

Der Einstieg kommt sehr ambient und atmosphärisch daher. Ron hat vor einigen Jahren ja schon einmal als 'Derelict Thoughts' ein waschechtes Ambient-Album vorgelegt, und diverse Passagen erinnern mich an diese Veröffentlichung. Dass in der heutigen Version auch Assoziationen zu Pink Floyd erlaubt sind, ist natürlich Franks Beitrag zum ersten Track des Tages zu verdanken.

So ambient bleibt es aber nicht. Ein Wechsel des Lichts auf ein sattes Rot kündigt einen Tempowechsel an. Jetzt dominieren die Sequenzen und entwickeln sich zu dem Boots-typischen Crescendo. Frank geht das mit, sein Spiel wird lebendiger und bildet eine schöne Ergänzung zu Rons Impros. Bisweilen übernimmt er dabei auch mal die Führung. Hier verstehen zwei Musikers sich blind und keiner drückt den anderen in irgendeiner Weise 'zur Seite'.

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Voor de eerste van deze optredens roept Gerrit ons een kwartier voor het begin de zaal binnen. Vandaag neemt hij de rol van presentator op zich en vóór elk concert vertelt hij ons iets over wat de artiesten tot nu toe hebben gedaan en bereikt. Wat Ron en Frank betreft zou hij waarschijnlijk een toespraak van een half uur kunnen houden, maar aan de andere kant kennen we ze allebei zo goed dat elke opsomming van hun verdiensten alleen maar bekende feiten zou herhalen. Dus Gerrit bedankt hen gewoon voor hun ingrijpen op korte termijn en maakt het podium vrij voor Ron en Frank.

De introductie is zeer ambient en sfeervol. Een paar jaar geleden bracht Ron een typisch authentiek ambientalbum uit genaamd 'Derelict Thoughts', en verschillende passages doen me aan deze release denken. Dat de versie van vandaag ook associaties met Pink Floyd toelaat is uiteraard te danken aan de bijdrage van Frank aan het eerste nummer van de dag.

Maar zo ambient blijft het niet. Een verandering van het licht naar rijk rood luidt een verandering van tempo in. Nu domineren de sequenties en ontwikkelen zich tot Rons typische crescendo. Frank gaat hierin mee, zijn spel wordt levendiger en vormt een mooie aanvulling op de improvisaties van Ron. Soms neemt hij ook het voortouw. De twee muzikanten kunnen uitstekend met elkaar overweg en duwen de ander op geen enkele manier opzij.

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Abwechslung ist Trumpf: Nach dem Applaus verheist blaues Licht wieder einen Wechsel in ruhigeres Fahrwasser. Die Klänge wecken Assoziationen mit der Weite des Meeres, und Frank wird mit seinem Spiel mal wieder der Aussage gerecht, er wäre der beste Mike Oldfield - neben dem Original. Ab Strophe zwei legt Ron dann noch ein Fundament unter das ganze.

Auch auf dem Wasser regnet es mal - prasselnder Regen und ein fast komplett abgedunkelter Saal legen den Kurs für den nächsten Titel fest. Man hat eine ganze Zeit das Gefühl, da braut sich etwas zusammen, man weiß nur nicht was und wann. Gerade wenn man nicht mehr damit gerechnet hat und dank der Klangkulisse ein wenig weg geträumt ist, lässt Ron die Katze aus dem Sack: Ohne irgendeinen Übergang knallt uns 'Acoustic Shadows' um die Ohren, einer der bekanntesten Boots-Klassiker und bei passender Lautstärke dazu geeignet, den Staub auch aus der letzten Ritze herauszutreiben. Schon als 'Boots-Solo' ein erhebendes und aufmunterndes Meisterwerk, ist es mit Franks Gitarre gleich noch einmal so gut.

So einem Schlusspunkt ist auch nichts mehr hinzuzufügen, 'Acoustic Shadows' beschließt das erste Konzert des Tages. Einige der Besucher, die es nicht pünktlich nach Best geschafft haben, werden sich doppelt geärgert haben - alleine für so eine Performance machen sich viele schon auf den Weg. Heute ist es nur der Einsteiger in den Tag.

Wie schon erwähnt, die Pausen zwischen den Konzerten sind großzügig bemessen, und das Foyer des t'Tejaterke ist jetzt noch einmal ein gutes Stück voller als zu Beginn. Da hat es Nico nicht ganz leicht, sich gegen den Grund-Geräuschpegel durchzusetzen. Gerrit hatte ihn in der Abmoderation eben noch kurz vorgestellt und uns das Pausenkonzert ans Herz gelegt. Nico ist inspiriert vom Stil der 'Großen' wie Tangerine Dream und Vangelis. Das kommt hier in der Pausenatmosphäre vielleicht nicht so gut zur Geltung, aber wer meint, dass es eines Genusses in ruhigerer Atmosphäre wert ist: Kein Problem. Nico hat Tonträger dabei, nicht nur in der klassischen silbernen und runden Form, sondern auch auf USB-Stick. Die Bezahlung geht ähnlich modern und bargeldlos, falls man ein Smartphone mit QR-Code-Leser und Paypal-Account sein Eigen nennt.

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Afwisseling is de sleutel: na het applaus belooft blauw licht een verandering naar rustiger vaarwater. De klanken roepen associaties op met de uitgestrektheid van de zee, en Franks spel maakt opnieuw de claim waar dat hij de beste Mike Oldfield is – naast het origineel. Vanaf het tweede couplet legt Ron nog een fundament onder het geheel.

Ook op het water regent het af en toe - striemende regen en een vrijwel volledig verduisterde zaal bepalen de koers voor de volgende titel. Een tijdje heb je het gevoel dat er iets in de lucht hangt, je weet alleen niet wat en wanneer. Net als je het niet meer verwacht en dankzij de soundscape een beetje weggedroomd hebt, laat Ron de kat uit de zak: zonder enige overgang slaat 'Acoustic Shadows' ons in het gezicht, een van de bekendste Boots klassiekers en op het juiste volume geschikt om het stof uit elke laatste scheur te verdrijven. Ron Boots' solo is nu al een opbeurend en bemoedigend meesterwerk, maar de gitaar van Frank maakt het nog indrukwekkender.

Aan een finale als deze valt niets meer toe te voegen, 'Acoustic Shadows' sluit het eerste concert van de dag af. Sommige bezoekers die niet op tijd in Best waren, zullen daar spijt van hebben gehad, want velen zouden al alleen voor zo'n optreden een reis maken. Maar vandaag is het gewoon de opener van de dag.

Zoals reeds vermeld zijn de pauzes tussen de concerten ruim en is de foyer van t'Tejaterke inmiddels een stuk voller dan in het begin. Het is voor Nico niet zo eenvoudig om het basisgeluidsniveau te overwinnen. Gerrit had hem tijdens zijn toespraak even kort voorgesteld en ons het pauzeconcert aanbevolen. Nico laat zich inspireren door de stijl van de 'groten' als Tangerine Dream en Vangelis. Dit komt hier misschien niet zo goed over in de drukte van de pauzes, maar als je denkt dat het de moeite waard is om ervan in een rustigere sfeer te genieten: geen probleem. Nico heeft geluidsopnamen bij zich, niet alleen in de klassieke zilveren en ronde vorm, maar ook op een USB-stick. Betalen is eveneens modern en contantloos als je een smartphone met een QR-codelezer en een Paypal-account bezit.

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Die erste Pause geht schneller herum als gedacht, und Gerrit bittet wieder in den Saal. Dieses Mal darf er einen Musiker vorstellen, den ich bisher weder live noch 'aus der Konserve' kannte. Hinter dem Projeknamen 'Tectonia' steht Ricardo Verschut, und der hatte bereits im Vorfeld auf Facebook Fotos seines Setup gepostet. An denen war unmissverständlich zu erkennen: Hier kommt ein Fan modularer Systeme nach Best auf die Bühne. Aber alleine deren Position hat bei Ricardo schon ihren ganz eigenen Stil: Geneigt und nicht senkrecht, und in einem Halbkreis angeordnet, ganz so wie andere ihre Keyboard-Burg aufstellen würden.

Die Reise geht erst einmal ganz 'standesgemäß' los, nämlich mitten in den 70ern, als ein Berliner Trio die gleichnamige Schule definierte. Pulsierende Sequenzen erinnern sofort an 'Rubycon'. Ricardo vermeidet es allerdings, diese Reminiszenz allzu lange und allzu simpel zu zelebrieren. Es dauert nicht lange, da strömen die Fluten schneller und variabler: Auf so einem modernen modularen System lassen sich doch um einiges komplexere Sequenzen konstruieren, als auf dem, was man vor einem halben Jahrhundert hatte. Das trifft sowohl auf die Auswahl der Sounds zu, als auch die Menge der parallel laufenden Sequenzen. Und Ricardo sorgt mit ständigen Variationen dafür, dass es niemals langweilig wird. So wie er mal links, mal rechts und auch mal beidhändig die Geräte bedient, wirkt er beinahe wie ein DJ. Dabei wird auch gerne mal ausgetestet, wo eigentlich die Grenze zwischen Sequenz und Rhythmus liegt.

Nach einer Viertelstunde wechselt Ricardo mit dem zweiten Track zu einer ruhigeren Gangart. Die schnellen Sequenzen machen weiten Flächen Platz und schaffen eine Atmosphäre, die problemlos auf ein Ambient-Festival passen würde. Da ist dann auch Raum für dezente Improvisationen, und eigene Gedanken. Denen kann und muss man freien Lauf lassen, denn Ricardo verzichtet - wie übrigens alle Musiker an diesem Tag - auf die Musik begleitende Visuals.

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De eerste pauze gaat sneller voorbij dan verwacht en Gerrit nodigt ons weer uit in de zaal. Deze keer mag hij een muzikant introduceren die ik tot nu toe noch live heb gezien, noch op opnames heb gehoord. Achter de projectnaam 'Tectonia' zit Ricardo Verschut en hij had vooraf al foto's van zijn apparatuur op Facebook geplaatst. Ze maakten het onmiskenbaar duidelijk: hier betreedt een liefhebber van modulaire systemen het podium in Best. Maar alleen al hun positie heeft bij Ricardo een eigen stijl: hellend in plaats van verticaal, en in een halve cirkel geplaatst, net zoals anderen hun toetsenbordkasteel zouden opzetten.

De reis begint heel ‘toepasselijk’, namelijk midden jaren zeventig, toen een Berlijns trio de gelijknamige school definieerde. Pulserende sequenties doen je meteen denken aan 'Rubycon'. Ricardo vermijdt echter om deze herinnering te lang en te eenvoudig te vieren. Het duurt niet lang voordat de golven sneller en variabeler stromen: op zo’n modern modulair systeem kunnen veel complexere sequenties worden geconstrueerd dan op wat een halve eeuw geleden beschikbaar was. Dit geldt zowel voor de selectie van geluiden als voor het aantal parallel lopende sequenties. En Ricardo zorgt ervoor dat het door constante variaties nooit saai wordt. Door de manier waarop hij de apparaten soms links, soms rechts en soms met beide handen bedient, lijkt hij bijna een DJ. Ook test hij graag waar de grens tussen sequence en ritme eigenlijk ligt.

Na een kwartier schakelt Ricardo met het tweede nummer over naar een rustiger tempo. De snelle sequenties maken plaats voor grote ruimtes en creëren een sfeer die gemakkelijk op een ambient festival zou passen. Ook is er ruimte voor subtiele improvisaties en je eigen gedachten. Je kunt en moet ze de vrije loop laten, want Ricardo laat - net als alle muzikanten die dag - alle visuals achterwege die de muziek begeleiden.

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Nach einer ähnlichen Zeit wie für den Einsteiger-Titel zieht das Tempo wieder ein wenig an. Ein gemächlicher und wiegender Rhythmus macht uns alle behutsam wieder aufmerksam, denn jetzt geht in die Weiten des Alls. Das ist ja ein größtenteils dunkler Ort, und so fährt die Lichtregie die Saalbeleuchtung größtenteils herunter - was Ricardo mit seinen blinkenden Geräten besonders gut zur Geltung kommen lässt.

Über die restliche Strecke des Konzerts wird der Wechsel zwischen rhythmischen und flächigen Passagen beibehalten, ohne bereits einmal da gewesenes zu wiederholen. Ich muss sagen: Ich bin sehr beeindruckt, das ist eine ganz eigenständige Art, die Berliner Schule zu interpretieren. Der könnte ich noch eine ganze Weile zuhören, aber nach einer knappen Stunde ist die Reise durch Ricardos Klangwelten für heute zu Ende - die zweite Pause steht als nächstes auf dem Plan. Der Saal leert sich aber nicht sofort, dafür ist Ricardos Setup zu interessant. Viele wollen es aus der Nähe sehen und genauer begutachten.

Die Pause ist bewusst etwas länger geplant, und Nico wird in ihr auch kein Set spielen. Wem der Sinn nach einem 'richtigen' Abendessen steht, der kann das tun, ohne etwas zu verpassen. Für die 'Aktiven' an diesem Tag bleibt üblicherweise keine Zeit, irgendwohin zum Essen zu gehen. Aber Harald und Gerrit haben auch daran gedacht: In einem der Aufenthaltsräume steht ein Buffet mit asiatischen Spezialitäten bereit, und es ist reichlich genug, dass Alle sich den Teller mehr als einmal füllen können. Nur nicht übertreiben, denn sonst schützt auch der Kaffee danach nicht mehr vor der 'Futternarkose'. Und das wäre schade, denn nach der Pause geht es mit einem Konzert weiter, das man nicht im Dämmerzustand an sich vorbei ziehen lassen sollte:

Es ist übersichtlich vor den Zuschauerreihen geworden, nur die Setups der beiden letzten Acts stehen noch. Gerrit stellt sich neben den rechten davon, um René van der Wouden einzuführen. René hat sich in den letzten Jahren ein wenig rar auf der Bühne gemacht. Wann habe ich ihn zum letzten Mal live gesehen? Das muss noch vor der Pandemie gewesen sein, ich meine in Groningen. Abseits der Bühne hat sich René in den letzten Jahren aber keineswegs auf die faule Haut gelegt, wie ein Blick auf seine Bandcamp-Seite beweist. Beim Stil hat er sich auf den letzten Jahren durchaus variabel gezeigt, man darf also gespannt sein, was er für heute daraus ausgewählt hat. Aber vielleicht hat er auch bisher unveröffentlichtes mit nach Best gebracht?

Was auch immer jetzt kommt, es erwächst quasi aus dem Chaos. Zischen, Rauschen und Flächen erinnern an die ungeordnete Materie, aus der sich das All entwickelt hat. Hier wachsen daraus die Sequenzen, aber so wie das Universum sich nicht in Nullzeit geformt hat, nimmt René sich dafür Zeit. Über fast zwanzig Minuten erstreckt sich der erste Titel, der immer voller und opulenter wird. Aber irgendwann muss man auch mal aus so einem Track den Ausstieg finden. Wieder langsam das Volumen herunterfahren? Nein, der Schnitt ist hart, und lässt auch Raum für einen Zwischenapplaus. Danach kommen wir für eine Weile in eine ruhigere Ecke von Raum und Zeit. Nur gelegentlich fliegt ein Objekt vorbei und stört die Atmosphäre, die mit Mellotron-Sounds angereichert wird - ein wenig fühle ich mich an Filter-Kaffee erinnert. Der Rhythmus lässt sich dieses Mal Zeit mit dem Einstieg, und verdrängt alles andere auch nur nach und nach. Das scheint jetzt das zu sein, wonach René gesucht hatte, denn er geht jetzt selber diesen Rhythmus mit - da hat jemand seine Eigenresonanz gefunden?

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Na een vergelijkbare tijd als bij de instaptitel gaat het tempo weer iets omhoog. Een ontspannen en wiegend ritme trekt zachtjes onze aandacht weer, want nu zijn we de uitgestrektheid van de ruimte in. Dit is een grotendeels donkere plaats, en daarom zet de lichtregisseur de podiumverlichting grotendeels lager - en Ricardo kan met zijn knipperende apparaten het beste tot zijn recht komen.

De rest van het concert blijft de afwisseling tussen ritmische en grootschalige passages behouden, zonder te herhalen wat al eerder is gedaan. Ik moet zeggen: ik ben erg onder de indruk, dit is een heel unieke manier om de Berlijnse School te interpreteren. Ik zou er nog een hele tijd naar kunnen luisteren, maar na bijna een uur zit de reis door Ricardo's klankwerelden er voor vandaag op - de tweede pauze staat als volgende op de agenda. Maar de zaal loopt niet meteen leeg; daarvoor is de opstelling van Ricardo te interessant. Veel mensen willen het van dichtbij zien en nader bekijken.

De pauze is bewust iets langer gepland en Nico zal er ook geen set spelen. Dus als je zin hebt in een echt diner, dan kan dat zonder dat je iets hoeft te missen. Voor wie die dag 'actief' is, is er meestal geen tijd om ergens te gaan eten. Maar Harald en Gerrit hebben er ook aan gedacht, want in een zijkamer staat een buffet met Aziatische specialiteiten klaar en dat is ruim voldoende zodat iedereen zijn bord meer dan eens kan vullen. Maar niet overdrijven, want anders beschermt zelfs een kopje koffie niet langer tegen de vermoeidheid. En dat zou jammer zijn, want na de pauze gaan we verder met een concert dat je niet in een vermoeide toestand voorbij moet laten gaan:

Voor de toeschouwerstribune is het overzichtelijk geworden, omdat alleen maar de opstellingen van de laatste twee acts nog op het podium staan. Gerrit staat naast degene rechts om René van der Wouden aan te kondigen. René is de laatste jaren wat zeldzaam geworden op het podium. Wanneer heb ik hem voor het laatst live gezien? Dat moet vóór de pandemie zijn geweest, in Groningen denk ik. Buiten het podium is René de afgelopen jaren zeker niet lui geweest, zoals een blik op zijn Bandcamp-pagina bewijst. Hij heeft de afgelopen jaren veel variatie in zijn stijl laten horen en je kunt dus uitkijken naar wat hij er vandaag uit heeft gekozen. Maar misschien heeft hij ook iets dat nog niet eerder is gepubliceerd meegenomen naar Best?

Wat er nu ook gebeurt, het komt als het ware voort uit de chaos. Sissen, ritselen en brede gebieden doen denken aan de wanordelijke materie waaruit het heelal is ontstaan. Hier groeien de sequenties daaruit, maar net zoals het heelal niet in nultijd is ontstaan, neemt René er ook de tijd voor. Het eerste nummer duurt bijna twintig minuten en wordt steeds voller en weelderiger. Maar op een gegeven moment moet je je weg vinden uit een track als deze. Het volume langzaam weer verlagen? Nee, de snit is hard en laat ook ruimte voor een tussentijds applaus. Daarna komen we even in een rustiger hoekje van ruimte en tijd. Slechts af en toe vliegt er een object voorbij en verstoort de sfeer, die verrijkt is met Mellotron-geluiden - ik voel me een beetje aan Filter-Kaffee denken. Deze keer neemt het ritme de tijd om op gang te komen en duwt het al het andere geleidelijk weg. Dit lijkt nu te zijn waar René naar op zoek was, want hij volgt dit ritme nu zelf - iemand heeft zijn eigen resonantie gevonden?

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Wenn man einmal in den Tunnel gefunden hat, dann bleibt man auch so lange darin wie es geht. Eine gute halbe Stunde geht René den gefundenen Weg weiter, und auch uns fällt der Ausstieg nicht leicht. Das hätte gerne noch etwas weiter gehen können, wenn da nicht die unerbittliche Uhr wäre...

...die erst einmal zur letzten Pause ruft. Einen guten Teil davon füllt wieder Nico und verkürzt die Wartezeit, während drinnen alles für das letzte der vier Konzerte vorbereitet wird. Das Warten wird sich lohnen, denn das wird von Hans 'Skoulaman' van Kroonenburg bestritten werden. Hans ist sicher noch nicht ganz so lange eine feste Größe wie Ron, aber er hat sich in den letzten Jahren durch seinen ganz eigenen und originellen Stil einen Platz erobert. Live-Auftritte haben ihn schon bis in die Vereinigten Staaten geführt.

Im Vergleich dazu ist der Auftritt in Best heute natürlich beinahe ein Heimspiel, sein Equipment hat nicht weit mit ihm reisen müssen. Das hat er zu einer respektablen 'Keyboard-Burg' zusammen gebaut, in die er quasi hinein steigen muss.

Traditionelle Berliner Schule spielt in Hans' Musik eine gewichtige Rolle, aber eben nicht nur. Eine Spezialität von Hans sind die mit Arpeggios angereicherten Sequenzen, und man merkt schon bei den ersten Takten, dass er sich für diesen Abend von einem großen Griechen hat inspirieren lassen.

Was mich an der Musik von Vangelis immer beeindruckt hat, ist wie er aus ganz wenigen Tönen nicht nur eine Melodie baute, sondern auch Atmosphäre und Stimmung schuf. Diesem Prinzip scheint Hans heute ebenso zu folgen: Ein minimalistischer Einstieg, der eine fast schon feierliche Stimmung in den Saal zaubert, wird nur ganz behutsam mit Sequenzen und Chören ergänzt. Man bemerkt beinahe nicht, wie der erste Track auf seinen Höhepunkt zusteuert. Dabei dürfen gerne auch mal ein paar jazzige Impros auf dem Weg liegen.

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Als je eenmaal de weg naar de tunnel hebt gevonden, blijf je er zo lang mogelijk in. René vervolgt ruim een ​​half uur het pad dat hij gevonden heeft, en ook voor ons valt het niet mee om eruit te komen. Dit had nog iets verder kunnen gaan als de ongenadige klok er niet was geweest...

...die om de laatste pauze vraagt. Nico vult er weer een flink deel van en verkort de wachttijd, terwijl binnen alles wordt voorbereid voor de laatste van de vier concerten. Het wachten zal de moeite waard zijn want deze wordt uitgevoerd door Hans 'Skoulaman' van Kroonenburg. Hans is zeker nog niet zo lang een vaste waarde als Ron, maar hij heeft de afgelopen jaren naam gemaakt met zijn geheel eigen en originele stijl. Live-optredens brachten hem helemaal naar de Verenigde Staten.

In vergelijking daarmee is het optreden in Best vandaag natuurlijk bijna een 'thuiswedstrijd', want zijn uitrusting hoefde niet ver mee te reizen. Hij heeft dit samengevoegd tot een respectabel 'toetsenbordkasteel' waar hij daadwerkelijk in moet klimmen.

Traditionele Berlijnse School speelt een belangrijke rol in de muziek van Hans, maar niet alleen. Een specialiteit van hem zijn de met arpeggio's verrijkte sequenties, en je kunt al vanaf de eerste maten zien dat hij zich voor deze avond liet inspireren door een bekende Griek.

Wat altijd indruk op mij heeft gemaakt in de muziek van Vangelis is hoe hij niet alleen met heel weinig noten een melodie opbouwde, maar ook sfeer en stemming creëerde. Hans lijkt ook vandaag dit principe te volgen: een minimalistische inleiding die een bijna feestelijke sfeer in de zaal oproept, wordt slechts zeer zorgvuldig aangevuld met sequenties en koorzang. Je merkt bijna niet hoe het eerste nummer naar zijn hoogtepunt toewerkt. En er mogen ook graag sommige jazzy improvisaties onderweg zijn.

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Wie schon bei den vorherigen Konzerten, wird der nächste Titel oder ein Wechsel in der Stimmung vom Licht unterstützt. Hans fängt jetzt nicht mehr ganz bei Null an und steigt auch gerne direkt mit der Sequenz ein. Aber er bleibt dem Prinzip des 'weniger ist mehr' treu: Die Sounds sollen für sich stehen und wirken. Ganz extrem wird das gegen Ende des Auftritts, als die Spots nur noch auf Hans leuchten und er 'mal eben' ein Piano-Solo aus dem Hut zaubert. Wird es von diesem Konzert einen Mitschnitt geben? Da ist so viel enthalten, dass man das alles gar nicht beim ersten Hören entdecken kann.

Großer Applaus ist Hans für diese Leistung gewiss. Eine Zugabe? Für heute hat er alles gespielt. Und wer sich für sein Setup interessiert, vor allem für das eine oder andere selbst angefertigte Gerät, bekommt gerne Auskunft. Hans ist noch eine ganze Weile von Interessierten umringt, nachdem Gerrit die Abmoderation gemacht und uns allen eine sichere Heimfahrt gewünscht hat.

Skoulamans Konzert war ein perfekter Schlusspunkt für ein gelungenes Event. Alle Acts des Tages sind dem Prädikat 'Meister' gerecht geworden.  Ähnliches Lob verdienen das Team des t'Tejaterke, und ganz besonders Harald und Gerrit, deren geistiges Kind dieses Festival ist. Auch in 2025 soll es wieder ein 'Dutch Electronic Masters' geben, und das darf auch gerne wieder hier in Best stattfinden. Ich werde dann auf jeden Fall dabei sein.

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Net als bij eerdere optredens wordt het volgende nummer of een stemmingswisseling ondersteund door het licht. Hans begint niet meer vanaf nul en begint graag meteen met de sequentie. Maar hij blijft trouw aan het principe ‘less is more’: de klanken moeten op zichzelf staan ​​en impact hebben. Erg extreem wordt dit tegen het einde van de voorstelling, als de spotlights enkel op Hans schijnen en hij 'gewoon' een pianosolo tevoorschijn tovert. Komt er een opname van dit concert? Er zit zoveel in dat je het niet eens allemaal bij de eerste luisterbeurt kunt ontdekken.

Groot applaus gaat naar Hans voor deze prestatie. Een toegift? Voor vandaag heeft hij alles gespeeld. En iedereen die geïnteresseerd is in zijn uitrusting, vooral in de een of twee zelfgemaakte apparaten, ontvangt graag informatie. Hans wordt nog een tijdje omringd door geïnteresseerden, nadat Gerrit de afscheidsrede houdt en ons allen een veilige reis naar huis wenst.

Het optreden van Skoulaman was een perfecte afsluiting van een succesvol evenement. Alle acts van de dag deden het predikaat 'meester' eer aan. Het team van t'Tejaterke en vooral Harald en Gerrit, wier geesteskind dit festival is, verdienen soortgelijke lof. In 2025 is er weer een ‘Dutch Electronic Masters’, en dat kan ook graag weer hier in Best plaatsvinden. Ik zal er zeker weer zijn.

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